Review: Kruidvat Oil & Rescue Masker [Dutch]

In de afgelopen maanden heb ik het Kruidvat Oil & Rescue masker een aantal keer uitgeprobeerd op mijn golvende/krullende haar. Dit masker is niet speciaal gemaakt voor krullend haar, maar is wel “Curly Girl”-vriendelijk: het bevat geen siliconen of uitdrogende alcoholen. Daardoor is het masker geschikt als je de Curly Girl methode gebruikt.

Kruidvat Oil&Rescue masker

Het masker werkt eigenlijk hetzelfde als een conditioner: je moet het in je haar aanbrengen, 1 tot 2 minuten laten inwerken en dan uitspoelen. Wel is het masker duidelijk een stuk dikker dan een conditioner. Het is hierdoor makkelijk op het haar aan te brengen en te verdelen. Mijn haar neemt het masker echter niet goed op, het blijft er gewoon bovenop liggen. Wel zorgt dit ervoor dat het masker een goede “slip” heeft: ik kan heel makkelijk met mijn vingers mijn haar ontklitten. Het masker ruikt lekker; een lichte zoete geur die niet te zwaar is. Het bevat arganolie, pruimenpitolie en provitamine B5.

Ingrediënten Kruidvat Oil&Rescue masker
Ingrediënten: Aqua, Cetearyl Alcohol, Glycerin, Isopropyl Palmitate, Propylene Glycol, Prunus Amygdalus Dulcis Oil, Cetrimonium Chloride, Panthenol, Quaternium-87, Argania Spinosa Kernel Oil, Parfum, Citric Acid, Sodium Citrate, Limonene, Sodium Benzoate

Omdat het masker niet intrekt, moet ik hem uitspoelen en kan ik hem niet als leave-in conditioner gebruiken, wat ik normaal met mijn conditioner zou doen. Ik denk echter dat dit masker hiervoor sowieso te zwaar is. Als ik mijn haar heb uitgespoeld, voelt het wel nog heel soepel en glad aan. Wat dat betreft doet het masker dus echt wat het belooft. Ik kan nog steeds makkelijk met mijn vingers door mijn haar kammen, wat ik niet kan als ik een normale conditioner heb uitgespoeld. Als laatste stap doe ik altijd nog een andere conditioner in mijn haar als leave-in conditioner. Hoe goed mijn haar krult na het gebruik van het Kruidvat Oil & Rescue masker is afhankelijk van welke conditioner ik gebruik.

Mijn haar na het gebruik van Kruidvat Oil&Rescue masker

Op bovenstaande foto heb ik na het uitspoelen van het masker de Andrélon Zijdeglans & Zen conditioner gebruikt. Ik heb een aantal pijpenkrullen en relatief veel volume, maar ook een hoop pluis, wat ik niet heb als ik de Andrélon Zijdeglans & Zen conditioner op zichzelf gebruik. Die pluis heb ik steeds als ik het masker gebruik, waar ik het ook mee combineer. Het masker bevat glycerine, wat onder bepaalde weersomstandigheden kan leiden tot pluis. Hoewel ik daar bij andere producten met glycerine geen last van lijk te hebben, staat het ingrediënt in dit masker zo hoog op de lijst dat dit goed de oorzaak zou kunnen zijn.

Op basis van mijn ervaringen zou ik dit masker niet zo snel nog een keer kopen. Naast de pluis heb ik ook het idee dat het niet echt iets extra’s voor mijn haar doet vergeleken met een gewone conditioner. Maar als je nog op zoek bent naar een goedkoop masker dat geschikt is voor de Curly Girl methode, kan het zeker geen kwaad om hem eens uit te proberen. Niet elk haartype is gevoelig voor glycerine, dus voor iemand anders zou het zomaar eens een heel goed masker kunnen zijn.


Leave a comment